onsdag 2 juli 2014

I väntan på värme

Murgrönan trivs i balkonglådan

I stort sett hela juni var en kall och blöt tillställning här i Stockholm. Detta gjorde att jag tappade sugen ett tag. Som tur är växer blommor även sådana här somrar, även om det går lite långsamt och man får vänta på blomning tills solen och värmen kommer tillbaka.











Och nu verkar det vända! I krukorna här ovan tittar några blyga ranunkelskott upp och stjärnvindan har precis flyttat ut till balkongräcket. Nere i den stora krukan väntar sommarlökarna på att börja spränga sig upp ur jorden. Det var en månad sedan. Idag ser det annorlunda ut...





Även i år har jag satsat på stjärnöga, eller osteospermum som den heter på latin - två olika vita varianter har jag hittat som nu pryder räcket till balkongen. Den ena drar svagt åt violett med mörkt öga, den andra bryter åt vaniljgult.

Det som är fördelen med en snål inledning på sommaren är att det verkligen finns möjlighet att förlänga den totala blomningen och hela tiden ha nya blommor som knoppar och slår ut. Och den milda vintern gjorde att min höstaster från förra året har övervintrat helt på egen hand, utan isolering eller särskild hänsyn, och därför har fått stå kvar i sin kruka. Den har fått sällskap av kantväxten mattram som jag sått från frö. Sorten jag har valt är lågväxande och får vita, fyllda blommor som ska bli som små snöbollar.



Ett  vackert litet snöfall har jag också skapat genom vit hänglobelia på blomsterpelaren. Den här sortens växter som hänger ut sina blommande spröt över krukkanten gör sig extra bra om de placeras lite högre upp. Det blir en borstig blomsterkvast som mot slutet av säsongen nästan bildar en molnsky av blommor.



Längre ned på krukpelaren blommar än så länge penséer. De blir senare under säsongen förmodligen ersatta av något annat, då de börjar ha sett sina bästa dagar.

Andra blommor som passar bra lite högre upp och gärna sticker ut sina armar över kanten på en ampel är petunior.
I år valde jag två olika vita varianter, en vanlig enkelblommande och en med dubbla/fyllda blommor.



Petunior är lättskötta och finns i de flesta färger, med större och mindre blommor, samt med mönstrade blomklockor. De blommar villigt hela sommaren. Se dock upp med bladlöss, särskilt vid torka! Stjälkarna och bladen är lite klibbiga, och här älskar de små otygen att slå sig ned och föröka sig i tusental.



Det svartvita temat (en plan som för övrigt har kullkastats, vilket jag återkommer till nästa gång) syns än så länge bäst i den stora vita sadelkrukan på räcket - här frodas en skog av vita penséer, och mellan dem tittar den vackra, svarta varianten "Black Penny" av Prins Gustavs öga fram.


Än så länge är kvällarna ljusa, men varje trädgård av rang måste ha belysning för mörkögda augustinätter. I ett skåp hittade jag några hänglyktor som jag glömt bort och som medelst S-krokar hängdes upp i hörnhyllan. Mellan lyktorna skymtar min första egenplanterade ranunkel på väg att slå ut!

Ljuslyktor kan man heller inte få nog av. Denna robusta bordstyp, som är vanlig på restauranger runt om i Europa, går att hitta i olika varianter och färger lite här och var. Mina köper jag vanligtvis när jag besöker Nederländerna, då de kostar betydligt mindre där och dessutom kan köpas nästan överallt.
För den som inte hittar sådana här lyktor kan man lätt göra ljuslyktor själv genom att måla glasburkar med speciell glasfärg som kan köpas i hobbyaffären. Då kan du göra din personliga variant, och vill du hänga upp dem använder du bara ståltråd. Enkelt och personligt!


Nästa gång får du veta vad jag själv pysslat ihop till min balkong i sommar, samt hur det går för mina dahlior...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar